Dag 8: reisweg naar Phnom phen

3 januari 2017 - Phnom Penh, Cambodja

Vandaag weer op tijd uit de veren. We reserveerden een bus naar de hoofdstad Phnom Phen. Dit is onze laatste stop alvorens we bij vzw kinderen van Cambodja aankomen. De bus bleek volgeboekt, dus legde ons hotel een taxi vast voor dezelfde prijs als de bus ( later bleek dit toch iets duurder, maar tja we hadden nog maar eens extra bevestiging moeten vragen aan taxichauffeur zelf.)

De trip duurt 5 uur en we dommelen meerdere malen in. 1x een plaspauze en 1x een lunchpauze verder arriveren we in, wat ons lijkt, een vuile stad.  We worden gelukkig voor de deur van het hotel afgezet.  Het is toch een kleine oase in de stad. We worden verwelkomd met een drankje en worden naar onze kamer gebracht.

Nadat we ons hebben gesetteld nemen we een tuk tuk naar de Russain market. We hebben ons laten vertellen dat je hier leuke souveniers kan kopen en we zijn ook op zoek naar ritsen voor ons volgend naaiprojectje : pennenzakjes voor Cambodja. Als we er dit jaar op tijd eraan beginnen, moet het ons lukken om 300 pennenzakjes te maken, zodat Katie en Ruan deze op het einde van het jaar kunnen meenemen.

De markt blijkt al om 17 uur dicht te gaan. Dat zijn we niet gewoon in een land waar alles tot zeer laat s avonds open blijft.  We vragen een tuk tuk om ons bij friends restaurant af te zetten.  Dit restaurant is eigenlijk een school om jongeren op te leiden tot koks, obers,...  we eten hier lekker, maar is toch iets duurder volgens Cambodjaanse normen. We besluiten dat dit niet zo erg is omdat we ook nu weer een sociaal project steunen. We wandelen door de drukte terug naar ons hotel en lopen nog enkele souvenierwinkels binnen, zonder succes....

We wandelen voorbij het koninklijk paleis en kuijeren langs de rivier. Een stad aan een rivier heeft toch altijd zijn charmes in het donker. Bij nader inzien heeft Phnom Pen toch nog een leuke kant.  Het verkeer trotseren blijft te voet wel altijd een belevenis, maar toch geraken we altijd zonder kleerscheuren de straat over gestoken.  Als we terug aankomen, drinken we nog een kleinigheidje en gaan we naar onze kamer. Yonah verjaart vandaag en we moeten haar nog bellen. Gelukkige verjaardag Yonah en geniet met volle teugen.

Russian Market: 4/5: toffe en goedkope souveniertjes, gaat wel wat vroeg dicht

Friends restaurant 4/5: superlekker gegeten, iets duurder, maar opnieuw een goed doel