Dag 7: 2 januari 2017: Battambang en omstreken

2 januari 2017 - Battambang, Cambodja

Vannacht werden we gewekt van geroep dat lijkt op een moskee. Raar? Later blijkt het het seizoen te zijn van de trouwceremonies. Dat verklaart al dat gezang langs de kant van de weg. In de ochtend krijgen we een lekker ontbijt, maar niets kan hier tippen aan de service die we kregen in Siem Reap bij Villada Angkor Boutique hotel.  Gisteren vroegen we om een tuk tuk driver te reserveren, die ons gans de dag wil meenemen en ons de buurt wil laten kennen.  Om 9:30u staat Mauw (zwart vertaald naar het Nederlands) ons op te wachten.  Hij is superblij dat hij een centje kan bijverdienen.  Hij stopt even bij het Koninklijk Paleis om ons daarna naar de Bambootrein te vergezellen.  Deze trein gebouwd in bamboe was vroeger een manier om materiaal en voedsel te vervoeren. Het heeft in 1 richting een route. Bij tegenliuggers is het zo dat de minst zwaar geladen wagon uit elkaar wordt gehaald om zo het spoor vrij te maken.  De anderen kunnen dan doorrijden, terwijl de eersten dan moeten wachten tot er een volgende tegenligger komt zodat deze kan helpen om hun wagonnetje terug op de sporen te heffen.  Wij hebben geluk want bijna nooit zijn er wagentjes met vijf geladen, dus zijn wij altijd de zwaarsten en moeten wij nooit van de sporen wijken.  De trip duurt ongeveer 30 minuten heen en 30 minuten terug en het gaat hard...  onze tuk tuk chauffeur staat ons op te wachten en we bezoeken enkele traditionele dorpjes waar men o.a rijstpapier en rijstwijn maakt. Zeer interessant allemaal. Voor de eerste maal worden we ondergedompeld in de verhalen van de Rode Khmer periode.  We stoppen bij een tempel, waar vrouwen en mannen van elkaar werden gescheiden, vastgebonden en gemarteld om tot slot te worden gedood. Op het einde van de rode Khmer periode werd zelfs het kanabalisme geïntroduceerd en werden de ingewanden van de gedode burgers gekookt.  Hoe wreed kunnen mensen zijn. Iets na de middag worden we terug in het hotel afgezet voor een kleine rustpauze.  Deze is welgekomen want het is hier echt heet.  Een uur later pikt Mauw ons terug op en zetten we onze dagtrip verder. We bezoeken een oud huis, waar vroeger een kolonel van het leger woonde. Momenteel wordt dit huis opengesteld voor toeristen en krijgen we een rondleiding van de neef des huizes.  Hij vertelt ons dat na de Rode Khmerperiode (tussen 1979 en 1989) de Russen, Cubanen en Chinezen hier aan de macht kwamen. Lessen in Engels en Frans waren uit de bozen. Op privescholen kregen ze deze lessen wel, maar de borden om de lessen te introduceren waren tweezijdig.  De ene kant werd volgeschreven met wiskundige formules en de andere kant werd gebruikt om illegale taallessen te geven. Bij inspectie werden de borden dan snel omgedraaid.  Onze volgende stop was een wijnboerderij, maar hier was weinig te beleven.  We rijden verder naar een tempel genaamd Bannam.  We bestijgen de 300 treden om ook hier weer een oude tempel aan te treffen. Eigenlijk hebben we wel genoeg tempels gezien. Onze laatste stop zijn de killing fields.  Een rots waar levende, maar zieken burgers tijdens de Rode Khmer werden afgegooid. De zonsondergang zou hier prachtig zijn, maar we komen net te laat aan. We pikken de badcave nog even mee (s avonds komen de vleermuizen hier in grote getallen buiten gevlogen.)  De vele toeristen, maar het weinig magisch.  We laten ons afzetten bij Joan Bei, waar we lekker eten krijgen voorgeschoteld. Opnieuw is dit een project, waar mensen opgeleid worden om in de horeca te kunnen worden tewerkgesteld.

Rating: trip met Mauw. De trip 4/5, maar Mauw zorgde zo goed voor ons zodat we het geheel wel 5/5 geven. Hij begeleidde ons zelf met een pillamp tot net voor de deur van onze kamer.

Joan Bei 5/5: super lekker en dat allemaal voor een goed doel

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Diane baeten:
    2 januari 2017
    weeral een ervaring rijker ,,, mooi om te volgen
  2. Lucien:
    2 januari 2017
    Al goed dat die rotte tijd daar voorbij is groetjes
  3. Ines:
    2 januari 2017
    Oooo wat klinkt dat allemaal fijn
    Ik krijg ook reiskriebels
  4. Lisbeth P:
    2 januari 2017
    Wat fijn om jullie avonturen te volgen. Hier is het koud, grijs en het vriest 's nachts. Koud om 's morgens te fietsen.
    Geniet nog met volle teugen zodat je, terug in de studio, ons kan verwarmen met je verhalen, An.
  5. Marie christine:
    2 januari 2017
    Wat heerlijk om dat allemaal te lezen. Wij zitten hier maar koud hoor.
    En nog een gelukkig nieuwjaar uit de Eglantierlaan!
  6. An-Katrien:
    2 januari 2017
    Wat leuk om jullie te lezen en te zien; prachtige kleuren, grappige poses; dank je dames om mij mee te laten genieten!
    groetjes!
  7. Rik Geraets:
    3 januari 2017
    Fijn om jullie verslag te lezen. Voor alle drie de beste wensen voor 2017. Zo'n begin van het jaar zou ieder zich wensen. Ook blij met de foto's en video's, zo zien wij Marleen ook af en toe.
  8. Obyn Karin:
    3 januari 2017
    Elke morgen , voor ik naar mijn werk vertrek,reis ik een beetje mee dankzij jullie ... nog veel plezier !