Dag 6: 01 januari 2017: op weg naar Battambange

1 januari 2017 - Battambang, Cambodja

01 januari 2017 zal in ons geheugen gegrift blijven staan als de dag dat Krista haar Gsm verdween, maar ook als de dag dat wij 6 uur eerder dan het thuisfront Nieuwjaar inzetten en dit met 30 graden. Dit doen we gepast met een zwemmeke in het zwembad om daarna om 2 uur in bed te kruipen.  Krista blijkt toch wat ongerust omdat ze haar Simkaart niet krijgt geblokkeerd en blijft nog een hele tijd met Vincent over en weer chatten, totdat deze het blokkeren toch voor mekaar kreeg.  Het wordt een korte nacht.  We hebben een afspraak met de rederij, die ons naar Battambang gaat vervoeren, om 7uur in de ochtend.  Het ontbijt slaan we over, maar de chauffeur blijft nog tot 7:40u weg. We hadden toch wat langer kunnen slapen! De bus was overladen met toeristen. Ipv de 8 zitplaatsen te respecteren wordt deze volgestouwd met 12 personen.  We overleven onze trip van 30 minuten naar de boot. Daar is de boot ook overladen vol, maar iedereen krijgt een plekje, desnoods op een plastieken tuinstoel.

Eens uitgevaren, komen we voorbij drijvende dorpjes, vissersdorpjes, daartussen verschillende gsm masten en antennes. Alles drijft op het water: varkensstallen, eendenkwekerij, kinderen in piepschuimenbakken, kledingwinkels, ....Heel wat mooie kleurschakeringen karakteriseren het landschap.  1 van de mooiste boottochten op binnenwater dat ik al ooit heb ondernomen.  Jammer dat de mensen hier qua afvalscheiding 100 jaar achter staan. Alles wordt zonder blikken of blozen het water ingekieperd. Er is nog heel wat werk aan de winkel om hier een mentaliteitswijzing op gang te brengen en nog meer werk om al dat afval op te ruimen.  Ik vind dit persoonlijk wel een klein beetje een domper op het verlof. De trip duurt ongeveer 7 vermoeiende uren, maar deze konden ook doorgebracht worden op het dak en hier zijn de beelden nog net iets adembenemender.

We worden aan de steiger in Battambang opgewacht door de tuk tuk van het hotel : phka villa, die ons veilig en wel afzet bij onze nieuwe bestemming.  We worden verwelkomd met een drankje en vers fruit.  S avonds eten we bij Nary kitchen. Lekker, maar de bediening kon wat vriendelijker.

Rating

Boottocht Siem Reap- Battambang: 4/5: adembenemend maar wees je bewust dat je lang onder weg bent

Phka Villa: 4/5: als men niet snel stappen onderneemt Stevent dit hotel af op vergane glorie

1. Vinnie:
    2 januari 2017
    Is de gsm nog niet komen bovendrijven?...
    'T ziet er allemaal mooi uit! geniet ervan!
    "Ik heb super veel snoep en spelletjes gekregen met nieuwjaarke zoete zingen" (Kika).
    dikke kus van ons allemaal. xxx
  2. Rik Geraets:
    Hallo alle drie,
    Vooreerst beste wensen voor een gelukkig en gezond 2017. Pas gisteren kregen wij door dat "stebbekes" een reisverslag was over jullie reis. Wat moet dat een heerlijk einde van 2016 e, begin van 2017 zijn. Wij zijn ook blij met jullie reisverslagen. Als je Reun en zijn vriendin ziet doet ze dan veel groeten.

Pas gisteren vernamen wij dat "stebbekens" of hoe heet het weer een reisverslag van jullie reis was.Heb het vandaag gelezen en de foro's en video's bekeken. Echt interessant.
    Nu Marleen weer een leesbrilletje heeft profiteer ik er van om jullie alle 3 een gelukkig en prettig 2017 te wensen. Zoals het begonnen is kan het niet meer stuk lijkt me.
  3. Ines:
    2 januari 2017
    Alles zomaar in het water kieperen... dat gebeurt nog op teveel plaatsen in de wereld..