Dag 4: 30 december 2016: zijdenfabriek en meer tempels

30 december 2016 - Siem Reap, Cambodja

Na wat ronddwalen van An in de nacht toch een goede nacht.  Enkel An heeft nog last van nen jetlag. Om 9 uur kruipen we uit ons bed en schuiven we aan de ontbijttafel.

Wat later staat een tuk tuk ons voor de deur op de wachten om met ons een dagje rond te rijden.    Heel der families verdienen hun boterham door tuk tuk services aan te bieden. Onze eerste stop is Angkor Silk farm.  We komen verschillende ongevalletjes tegen, maar blijven zelf hier gelukkig van gespaard. De farm is ongeveer 30 minuten van de stad verwijderd.  Het is ontstaan als een tewerkstellingsproject en men leert er  mensen verschillende ambachten waaronder houtsnijwerk, zijdeweverij, keramiek,... Ondertussen stellen zij 1000 lokalen te werk.   We worden opgewacht door een gids, die ons gratis het proces van rups tot zijde leert kennen.  Het proces begint met vlinders die eitjes leggen, vanaf het uitkomen van de rups worden deze gevoed met blaadjes van de bomen.  De rupsen krijgen een huisje binnen om te voorkomen dat ze door vogels of insecten worden opgegeten.  Hun leven is niet lang beschoren.  Ze leven 47 dagen, maar mogen, volgens onze gids, niet klagen.  Heel der dagen slapen en eten...  De coccons worden gedroogd in de zon om daarna in kokend water omgevormd te worden tot draden. Cambodja heeft gouden draden, terwijl in de rest van de wereld het witte draden zijn.   De draden worden gekleurd. 20 percent hiervan op natuurlijke wijze.   Deze worden op spoelen gewonden om later weer op een machine te zetten waar vrouwen patronen op de, nog niet geweven, stof maken.  Daarna worden de eigenlijke stoffen geweven.  Allemaal zeer interessant. We kopen nog wat souvenirs om de lokale bevolking te steunen.

We stappen terug in onze Tuk Tuk en rijden weer richting tempels.  We bezoeken dit maal Preah Khan.  Je waant je hier echt in een film van Indiana Jones.  Geweldig! Voor ons dit de kers op de taart.  Je zou er bijna emotioneel van worden.  We dineren aan de tempel bij een plaatselijk barretje en trakteren onze chauffeur.  Dat wordt onmiddellijk geapprecieerd uiteraard.  Tegen zonsondergang rijden we terug richting hotel.  In Siem reap blijkt er een invatie van Cambodjanen, die dit weekend hier Nieuwjaar komen vieren.  Je geraakt amper door het verkeer en we vragen onze chauffeur ons dan maar in het centrum af te zetten.  We lopen langs de pubstreet en bezoeken het atelier van Christian Develter.  Een Belgische schilder en tevens vriend van Anouk en Tom Casaer.  Hem hebben we jammer genoeg niet kunnen bereiken.

We stappen verder naar de nightmarket, waar ze heel wat souveniertjes verkopen, maar het meeste is ingevoerd van Thailand.  We besluiten hier weinig te kopen.  Enkel Marleen vond iets leuk, maar uiteraard verklap ik hier niet wat...

Bij het schrijven van deze blog zitten we THE ten Bells Club met een lekkere cocktail! toffe pub.

Rating

Silk farm 5/5: zeer interessant en weggekomen afwisseling

Preah Khan: 5/5/adembenemend mooi

Night Market: 2/5: niet origineel.

1. Mariette Van boeckel:
    30 december 2016
    plezant zo te kunnen volgen
  2. Lucien:
    30 december 2016