Dag 8: 23 juli 2014: bezoek aan Sukhothai historical parc

23 juli 2014 - Sukhothai, Thailand

Hoi daar in België of ergens anders in de wereld.  Aïm verjaart vandaag.  11 jaar geleden zag hij voor het eerst deze aarde.  Nu zit hij samen met ons in Sukhothai (Thailand).  Wat een avontuur, wat een plezier.  De bedoeling was om 6:30 u op te staan, maar toch weigerden we om een wekker te zetten.  Ayko wekte ons om kwart voor acht.  We maken AÏm wakker met een verjaardagsliedje en gaan eten.   Bij het ontbijt wacht Aïm een verrassing.  Luc voorzag voor hem toch een zoetigheid, geen taart maar een lekkere tiramisu.   We genieten opnieuw van het uitgebreid ontbijt en maken ons klaar voor een dagje fietsen in Old Sukhothai.
Om er te geraken moeten we eerst een songtauw nemen die ons in 30 min naar het startpunt brengt.  We worden gedropt aan de ingang, waar we ieders een fiets huren (30 bath/ fiets/ dag).  We mogen er allen ėėn kiezen.  Mama en papa kiezen ieders een hello kitty fiets.  Kika mag voorraan bij Vincent op een speciaal daarvoor gemoteerd stoeltje.  De fietsrekkers voorkomen dat Kika haar voeten in het wiel geraken.  Een speciaal zicht.   De ingang tot het park is 100 bath (= 2,5 euro).   De kindjes moeten niet betalen.  Als we het park inrijden, zien we onmiddellijk dat het er zeer rustig is en er zo goed als geen enkele auto rijdt.  Een echt paradijs aan de rand van de stad.  Het park bestaat uit ruines bestaande uit baksteen en lateriet.  Het merendeel van de gebouwen bevinden zich aan de binnenkant van de stadsomwalling, die omzoomd wordt door een gracht.   We rijden, zonder planning, wat door het park.  We stappen af bij elke tempel om het te trekken en te beklimmen.   Heel wat tempels liggen aan vijvers met lotusbloemen.  Prachtig. De kindjes starten weer hun eigen interpretatie van verstoppertje.  Het wordt hier het spel van de vakantie.   Bij de eerste stempel vindt Aïm een plannetje van het park.  Dit blijkt later het plan te zijn dat de Franse familie, die bij ons in de guesthouse verblijft, onderweg verloren is.  Grappig.
De tempels zijn mooier dan in Ayutthaya en we genieten van de omgeving, de schaduw in het park en het regelmatig windje, maar vooral van elkaar.   0nder de middag gaan we eten bij the coffee cup.  We moeten afleren om te gaan eten in restaurants die worden aangeraden door onze trotter.  Nooit echt lekker.
In de namiddag zette we onze tocht verder buiten de stadswallen en moeten bij het bezoek van deze tempels opnieuw 100 bath/volwassene ophoesten.   Geen probleem, het is het geld waard.  Wat Sri Chum herbergt een enorm zittende boedha van 11 meter hoog.
Na deze Boedha te hebben vereerd, rijden we terug richting ingang, we leveren onze fietsen in en jumpen terug op de songthaew richting new Sukhothai.  Zoals gewoonlijk valt Kika onderweg in slaap.   We stoppen bij de 7 eleven voor een ola ijsje en gaan onze was afhalen.  We brachten gisteren twee plastiek zakken was binnen en krijgen deze gewassen en gestreken terug voor de luttele som van 100 bath (=2,5 euro).   Alle was hierheen....
We duiken voor de komende 1,5 uur het zwembad in, terwijl Aïm nadenkt over waar hij vandaag wil eten.  Dit wordt opnieuw Pai Sukhothai resort.  De kindjes eten een kippenfilet met championsaus en wij nemen een tempura, maar hopen straks nog een lekkere meeneem thai op straat te kunnen halen.  Ieder met een lekker shake, smoothie, bier of Cocktail en onze dag is weer geslaagd.
Rating van de kindjes
Ontbijt met tiramisu:  5 (wat een verrassing)
Trip naar Old Sukhothai met songtaew: 4 (zou leuker zijn als ieder een apart busje had, nu zat het volledig vol.  Ja ja onze kindjes zijn luxebeesten)
De fietstocht: 4,5 (het was wat warm, het waren goede fietsen, en de omgeving was prachtig)
Eten bij Pai Sukhothai resort: 4,5 (ja alles wat westers is vinden de kinderen natuurlijk lekker)

1. Michelle:
    23 juli 2014
    Die verjaardag vergeet hij nooit meer ❗
  2. Griet:
    23 juli 2014
    Ik ben net terug uit Berlijn en heb jullie leuke Blog even gelezen :-))) Dat ziet er allemaal weer fantastisch uit daar, lekker genieten nog hè !
    XXX
  3. Marie-Luce:
    23 juli 2014
    Wat een super verjaardag, jullie liggen al lang onder de wol. Onze kindjes nu pas aan de lasagne. En mama uitgeteld na een dagje werken, maar voor ons begint het nu ook te korten.
    Tot morgen....
  4. Marie christine:
    23 juli 2014
    Hiep hiep hoi voor Aïm! Wat een bijzondere verjaardag is dat!