Dag 4: 02 augustus 2019 Panama canal Railway - trip naar Portobelo

2 augustus 2019 - Portobelo, Panama

Vandaag vroeg opgestaan.  Om 6 uur komen 2 Ubers ons oppikken om ons naar het station van Panama Canal Railway te brengen.  Gisterenavond gaven we onze koffers al af aan de balie van het hotel.  Nu gaan we op stap met onze handbagage.

De Uber waar ik inzat wist eigenlijk niet waar hij moest zijn, dat maakte het wel wat spannend.  We waren gelukkig goed op tijd vertrokken.  Eerst ticketjes kopen (25 dollar/volwassene).  De trein lijkt wel op de orient express.  Een oude mooie trein dus die ons in een uurtje van de Pacific tot aan de Caraïbische kust brengt .  De trip gaat volledig langs het Panamakanaal.  We krijgen een snackbox met nootjes, chips, koekjes, een snoepje en rozijntjes.  Alsof het namiddag is eten we dit smakelijk op en dit om 7 uur in de ochtend.  We hebben zelf gelukkig ook ontbijt bij, dus dat compenseert.

Rond half 9 komen we aan in Colon.  We lazen overal dat de weg van het treinstation naar het busstation gevaarlijk is en overvallen er geregeld voorkomen.  Op de trein ontmoeten we José, die toevallig ook naar Portobelo gaat.  We blijven bij elkaar en lopen samen naar het busstation.  Deze is gelegen nog geen 500m verder en het viel enorm mee.

Het busstation is oud en vervallen.  Gelukkig spreekt José (een Portugese jongen, die in Brussel woont) Spaans en dat helpt natuurlijk.  We vinden onmiddellijk de bus, die ons naar Portobelo brengt.  Ayko en José moeten nog even naar het toilet.  Nadat zij terug buitenkwamen, bleek onze buschauffeur de toiletdame al betaald te hebben.  Dat is een voorbeeld van de gastvrijheid hier in het land.

De bus (vake en de kinderen noemen het de chickenbus) is een primitieve versie, maar dit maakt het allemaal wel bijzonder.   De route naar Portobelo is mooi en 1,5 uur later komen we aan in wat toch wat een primitief stadje blijkt.  We verblijven in Casa Congo.   1 van de 2 kamers is nog niet klaar, maar we kunnen al wel gebruik maken van de familiekamer.  Het uitzicht is fenomenaal.  In de baai liggen heel wat vergane en verlaten boten (zeilboten en motorboten).  Vinnie is er helemaal door gefascineerd.  Hij zou er zo heen zwemmen.

Het weer is goed en zonnig vandaag, dus lijkt het ons een goed idee om een bootje naar één van de strandjes te boeken.  Als we net het water op zijn horen we aan de kant iemand roepen.  José stond daar en wil ook mee.  Hoe meer zielen hoe meer vreugd, hij is absoluut welkom en we pikken hem dus met plezier op.   We komen aan rond 13:00u en spreken af dat men ons terug komt halen op 16:30u.  Hopelijk gaat het niet regenen, want dit is een verlaten strand en waar moeten we dan naartoe?  We snorkelen, de kinderen schommelen wat en genieten vooral van het heerlijke blauwe water.  We zien onze eerste visjes en laat dat een voorproefje zijn voor wat nog gaat komen.

Terug in het hotel, lopen we naar de supermarkt en halen ons nog wat aperohapjes en een flesje wijn voor Vake (Vinnie en ik drinken rum :-)).  Om 19u spraken we met José af om samen te dineren en het werd een zeer gezellige avond.  Om 21:30u kruipen we onder de wol en genieten na van wat een heerlijke dag was.

1. Mariette Van boeckel:
    3 augustus 2019
    ik dacht aan regen, valt precies nogal mee niet,
  2. Nicole van Heugten:
    4 augustus 2019
    Ziet er zalig uit! En bedankt dat we vanop de tweede reis jullie reis mogen mee volgen... ik kijk nu al uit naar het volgende verslag! X
  3. An:
    Die trein is cool!