Dag 20: 14 augustus 2016: Game Drive in Kruger National Park

14 augustus 2016 - Kruger National Park, Zuid-Afrika

Omdat wij nog steeds hopen om leeuwen tegen te komen, spreken we af om vanochtend met de opkomst van de zon een toertje te maken.  Aïm beslist om in z'n bed te blijven liggen.  Geen succes voor leeuwen, maar plots zien we twee hyena's.  Wat een geluk.  We blijven wat naar zijn doen en laten kijken en zien ook nog heel wat gieren.  Na een uurtje en half komen we terug aan in onze lodge en maken ons opnieuw een lekker ontbijt.  Om 10u moeten we uitchecken, maar we willen Mopani nog niet verlaten.  Mopani is de meest recente lodge in het Krugerpark en heeft ook een kleine wandeling.  Deze duurt ongeveer 45 minuten en loopt naast het water.  Uiteraard naast de omheining, dus het blijft veilig.  We zien een nijlpaard vlak bij en Aïm trapt bijna op een toch wel zeer merkwaardig insect van 8 à 10 cm.  Tot op heden, hebben we dit nog niet kunnen identificeren.  Na de korte wandeling vertrekken we naar ons volgend kamp: Maroela camping.  Het wordt onze laatste nacht kamperen.  Maroela is een satelliet camping van Orpen.  We willen er voor zonsondergang aankomen, dus beslissen enkel te stoppen voor leuke speciallekes.  Tijdens de rit blijken dat er meer dan verwacht.  We zien 2 luipaarden, giraffen vlak bij de weg (je kon ze bijna aanraken, heel wat buffels, heel der hordes nijlpaarden, ....  maar geen leeuwen en geen neushoorns.  Achteraf blijkt dat de neushoorns in Kruger naar onbekende plekken worden verhuisd en dit om de stropers te slim af te zijn.  Dat we ze dus niet zien, daar kunnen we mee leven.   In Orpen komen we nog tijdig aan om een plons te kunnen nemen in het zwembad.  Onze kinderen zijn de enige die het iets wat koudere water durven trotseren.    We voelen ons bekeken door passerende buffels en geraken aan de praat met een sympathieke dame uit Pretoria.  Nadat de kinderen zijn opgefrist, rijden we 2km verder naar ons plek van vannacht.  We worden er verwelkomd door Zondi.  Hij woont samen met zijn vrouw op de kamping en is blij ons te zien.  Hij geeftf ons het beste plekje, voorzag ons van elektriciteit, hout, licht.  Ayko zet de tenten op.  Als de avond valt, loopt een hyena vlak bij ons hek om 2 m van de tent (net buiten het kamp).  Inderdaad het beste plekje dus.

Rating:

Maroela kamp: 5/5 (beste plek, hyena naast te tent en in de ochtend ook nog een bushbok)