Dag 3: 18 juli Ayutthaya

18 juli 2014 - Ayutthaya, Thailand

80 km van  Bangkok ligt Ayutthaya.  Dit is  1 van de vroegere hoofdsteden van het Koninkrijk Siam.  Het historisch centrum bevat heel wat oude tempels en is opgenomen in het Werelderfgoed van Unesco.  Dit leent zich tot een fietstochtje.
Gisteren vroeg ik of het mogelijk is om fietsen te voorzien, waar een kinderzitje aan bevestigd is en deze morgen stonden de 4 fietsen klaar voor vertrek.
Eerst een lekker ontbijtje met yoghurt, vers fruit, eitje. Daarna een verkwikende plons in het mooie zwembad.  De vinnie treft hier een collega in het zwembad aan.    De wereld is klein.  Zij vertrekken vandaag richting noorden en we eindigen ons gesprek met: "misschien tot ergens in den draai"
Rond 11:30u stonden we vertrekkensklaar.  De eigenaars van Baan Teptinak gaven ons nog een zelfuitgestippelde route mee en we konden op stap.  Even wennen was het wel, niet alleen de auto's rijden links, ook fietsen moeten volgen.  Aim, Ayko OPPASSEN wordt het moto van de dag.
Onze eerste halt was Wat Mahathat.  Deze tempel is iets wat vervallen, maar staat bekend om de Boedha in de boom.  De kindjes maken van de site een groot terrein om er een eigen versie van verstoppertje te spelen.  Wat jongeren interviewen ons voor de Engelse les op school.  Nog heel wat studeren guys!
De volgende stop, Wat Ratchaburana is gebouwd in 1424.  De Prang (vierkante toren in Kmerstijl) konden we beklimmen wat een hele uitdaging bleek.  Vooral de trappen naar een benedenlokaaltje waren stijl  (en dan bedoel ik ook stijl!) om uit de komen in een zeer warm lokaaltje.  De jongens vergeleken dit met een sauna en dat met 30 graden buiten.
Tijdens de middag eten we in een klein restaurantje Cofe Old City : de kinderen springrolls en wij een pad thai met scampis. We betalen de rekening (480 bath = ongeveer 12 euro ) en stappen terug de fiets op met als doel: Viharn Phra Mongkon Bopith.   Hier staat een indrukwekkend grote gouden boedha, wat bij de kindjes tot de verbeelding sprak.  Een eerste woord bij dit zien was dan ook oprecht WAAAAUUUW.  De weg ernaar toe werden we vergezeld door de politie, die ons eerst tegenhield met de fiets, maar daarna bleek dit gewoon met de bedoeling te zijn geweest om eens een babbeltje te kunnen slaan en een foto te kunnen pakken.  Naast deze tempel bevindt zich nog Wat Pra Sri Sanphet.  Zeer indrukwekkend, maar we besluiten niet meer binnen te gaan, maar de tempel van op de openbare weg te bewonderen.  We zien hier ook onze eerste olifanten. Hier eindigen we onze fietstocht en rijden terug naar het hotelletje.
Daar spelen de kindjes met enkele Nederlandse meisjes (9,5,3).  Zij zijn nu al 3 weken in Thailand en geven ons heel wat tips.  Leuk, hoe snel kinderen vriendjes maken.  2 uur blijven in en rond het zwembad.  Om 19 u komt men ons oppikken met een tuktuk om een boottochte van een uur te maken rond het historisch centrum (wat eigenlijk een eiland is) en waar we zeer relax kunnen genieten van de verlichte tempels.  Later laten we ons afzetten bij de avondmarkt, maar omdat het begon te druppelen begon men met het opkramen van de stalletjes.  Dan maar opnieuw naar een lokaal restaurantje om de hoek van het hotel.  Hier eindigen we met een rekening van 220 bath ( drankjes inclus)voor 4 diners (= 5,5'euro )
Ik eindig vandaag met een rondvraag aan de kindjes.  Vanaf nu zullen ze aan de activiteiten sterren geven.  5 sterren is schtterend en 1 ster ondermaats.  Hier hun rating van de dag, gevolgd met commentaar die ze eventueel gaven.

Hotel Baan Teptinak: 4
Fietstocht : 3,5 ( alles was super, maar de fiets van Ayko was wat minder)
Cafe old City: 4
Boottocht: 4,5
Zwembad: 3,5 (de kindjes misten het feit dat men niet mocht springen en het water pikte wel wat in de ogen)
Avondeten in lokaal restaurant : 3,5 (goedkoop, lekker, maar de noodles waren wat moeilijk te eten.)

1. Hilde matthyssens:
    18 juli 2014
    oei, een collega? dewelke? dat met die sterren is wel leuk!!!
  2. Krista Van Boeckel:
    18 juli 2014
    Ik denk dat ze Isabelle MachIels noemt. Van Communicatie PO.
  3. Lucien:
    18 juli 2014
    hopelijk is het alle dagen zo tof, wij missen jullie al, ook mamy ik ben daar van de voormiddag geweest groetjes en kusjes voor de kinderen van ons alle
  4. Veerle:
    18 juli 2014
    Heel plezant om te lezen! Veel plezier!