Dag 17: Elephant nature parc

1 augustus 2014 - Chiang Mai, Thailand

01 augustus, dit is de langverwachte dag van de vakantie.  Een hele tijd geleden lazen we over de mishandeling van olifanten in Thailand.  We wilden absoluut niet op olifanten rijden, ookal zouden de kindjes dit leuk vinden.  We zochten daarom naar een project dat deze wantoestanden aankaart en mishandelde, gewonde en afgedankte olifanten opvangt en redt.  Elephant nature parc is het project dat daarvoor garant staat.  We planden hiervoor een andere dag, maar toen was er geen plaats meer.  Vandaag is de dag!  Khun lek, de dame dit dit project startte is een thaise dame, die opgroeide in een arme wijk vlak bij Chiang Mai.  Haar grootvader had ook een olifant, maar hij bracht deze groot zonder mishandeling.  Dit is duidelijk in tegenstelling met andere olifantenhouders, die er in Thailand vanuit gaan dat je enkel Olifanten kan trainen tot welluisterende dieren door hen weken en weken te mishandelen en dit tot ze kraken.    De meeste olifanten werden vroeger ingezet om hout te transporteren.  Eind jaren 80, besliste de overheid echter dat er geen bomen meer mocht worden gekapt in het regenwoud (toen was er al 2/3 van het regenwoud gekapt), waardoor de olifanten aan hun lot werden overgelaten, verkocht werden aan Birma of voor toeristische doeleinden in Thailand.  Lek startte in 1995 met een project om verlaten , mishandelde of gewonde dieren te redden.  Dit project mogen wij vandaag bezoeken.   Tussen 8 en half 9 komt men ons oppikken.  Tijdens de 1 uur durende rit krijgen we een filmpje te zien over het ontstaan van het project.  De kindjes vragen ons voortdurend om te vertalen.  Een uur later komen we aan bij het park.  Onmiddelijk mogen we het ontbijt serveren aan de olifanten.  Er is een babyolifantje bij, maar hem mogen we niet voederen omdat hij steeds wordt overbeschermd door de kudde waarbij hij is opgenomen.   De kindjes vinden dit natuurlijk wel jammer.  Na het ontbijt wandelen we wat door het park, tuseen de olifanten, om de olifanten te observeren.   Het wordt ons duidelijk dat in dit park geen ongeschonden dieren aanwezig zijn.  Lek heeft ondertussen 39 olifanten, enkele van hen zijn blind door mishandeling, hebben gebroken heupen of poten en lopen voor de rest van hun leven mank,.... In het park zijn ook een hele boel honden.  De meeste werden gered van een overstroming in Bangkok, anderen worden aan de poort van het park achtergelaten.  De verleiding is groot om een hondje te adopteren, maar bij ons weet ik niet of het een beter leven zal hebben.  Hier hebben de honden 300 hectare grond om vrij rond te lopen samen met olifanten en een horde buffels.Na de wandeling wordt ons een heus buffet voorgeschoteld.  We maken ons klaar om de olifanten een dagelijks bad te geven.  Wie kan zeggen dat zij/hij dit al eens heeft gedaan?  Alvorens we het badritueel kunnen aanvangen krijgen we nog een film te zien over hoe de olifanten tot werkers worden getraind.  Dit bevestigt ons nog eens dat we er goed aan deden geen trip waar we  op olifanten kunnen rijden te boeken.  We nemen samen met een olifant een bad in de rivier.  Magisch moment is dit!!!  Op het moment dat de olifant er genoeg van heeft, hebben we voldoende kiekjes getrokken.   We wandelen nog wat door het park.  Ondertussen ondekken we Lek, die net thuiskomt met 2 katjes, waarvan de moeder deze ochtend is overreden.  De katjes zijn beiden 10 dagen oud en worden door het project gered.   Kika is er niet meer weg te slagen.  Komen we nu voor de katjes of voor de reusachtige olifanten?Na de wandeling geven we de olifanten hun avondmaal en is de prachtige trip ten einde.  We stappen terug de Van, die ons terug naar het hoetel brengt.  Kika valt onmiddellijk voldaan  in slaap.  Tijdens de rit hebben we contact met Gabby en we spreken morgen af.  We kijken er al naar uit.In het hotel zwemmen we uiteraard en ons diner verorberen we, op verzoek van Ayk,  in een plaatselijk restaurantje aan het centraal station.   Rating kidsElephant nature parc : 5 (magisch, mooi project)Eten: 5 (hoewel ayko thias eet, vindt hij dit super)

1. Griet:
    1 augustus 2014
    Amaj, ben jaloers ... Zo veel olifanten... Interessant project precies!
    Lekker genieten nog, hoor!
    XXX
  2. Lucien:
    Prachtig
  3. Veerle:
    1 augustus 2014
    Mooi initiatief van die dame!
  4. An:
    3 augustus 2014
    Het ziet er allemaal zo super uit! En jullie ook trouwens:-)
    antjeplezantje
  5. Marie-Luce:
    4 augustus 2014
    Een beetje aan de late kant, maar al die olofanten zien er ondanks hun handicaps toch contnent uit! Wij hebben hier aan ons huisje ook een jonge poes met al 2 kittens. Ook schattig hoor. We zijn vandaag dan maar katteneten gaan kopen, de mamapoes is zo mager dat je haar ribben kunt tellen. Voor de rest veel zon en strand.xxx