Dag 13: 07 augustus 2016 : Hwange, Kapula Kamp

7 augustus 2016 - Hwange National Park, Zimbabwe

Volledig uitgerust van een dagje niets doen, vertrekken we vandaag na het ontbijt richting het grootste nationaal park van Zimbabwe.  Hwange vormt 1 geheel met Chobe in Botswana en herbergt er heel wat dieren.  Vandaag en morgen overnachten we in Kapula South Camp.  Deze kampplaats heeft 4 volledig ingerichte tenten, waarvan wij er 2 reserveerden.  Alvorens we de trip aanvatten, gaan we nog even inkopen doen want een winkel zullen deze 2 dagen niet tegenkomen.

Na 2 uur rijden komen we aan in Hwange.  Nergens staat duidelijk de weg naar het nationaal park aangegeven.  We vragen dan maar de weg.  De route er naar toe blijkt een weg over een mijnsite te zijn.  Raar zo tussen de steenkolen rijden.... Na 70km onverharde weg komen we dan eindelijk aan in het kamp waar we onze inkom moeten betalen.  Men tracht ons nog kort de weg naar Kapula Camp uit te leggen, maar blijkbaar snappen we hun wegbeschrijving toch niet zo goed.  Na 1 uur komen we terug op een weg, die ons al bekend voorkomt.  Vinnie erkent de steen op de weg.  Het wordt al nen echte Afrikaan.  Dit is de weg naar het hoofdkamp, net buiten het nationaal park.  We zijn dus eigenlijk in een cirkeltje gereden.   Men ziet ons terug aankomen en wij vragen nogmaals de weg naar Kapula Camp.  Waar liep het mis?  We waren blijkbaar ergens afgeslagen waar dit niet hoefde.  Nu zullen we het beter doen.  40km verder vinden we een wegje met No Entry.  We wagen het erop en komen na 15 minuten rijden op een onbeschrijfelijk kamp aan.  Midden in de wildernis bevinden er zich 4 ingerichte tenten, elk met eigen badkamer met zicht op de vlakte.  Het kamp is verder uitgerust met een gemeenschappelijke keuken (alle materiaal is aanwezig en de ranchers doen de afwas) en een gemeenschappelijk platform met uitzicht op de waterput.  Als we hier opklimmen zien we weer uit op olifanten. Hwange blijkt een overvloed aan Olifanten te hebben.  Dit wordt een probleem omdat zij gans het gebied verwoesten en weinig overlaten voor de andere dieren.  Benieuwd hoe men dit in de toekomst gaat oplossen.  We maken kennis met de enige mensen die hier ook verblijven: een gezin van 4 uit Zambia.  Papa Toni blijkt een gids geweest te zijn in Hwange en zij zagen deze ochtend 18 leeuwen, waaronder kleintjes.  Hij wijst ons de weg, maar we hebben minder geluk.  Nog net voor zonsondergang brengt Toni ons naar de dam.  Ook hier weer een overvloed aan olifanten, nijlpaarden en krokodillen.  We wachten op een krokodil die een duif te grazen neemt.  We sluiten hier af met een lekkere pint en rijden net voor donker terug naar het kamp.  Hier maken we een diner met heel wat groentjes.  We blijven aan de praat met Toni en Sherley en blijken al snel door onze drank heen.  Geen nood, onze nieuwe vrienden hebben een hele voorraad. Dat wordt morgen terug rijden naar het hoofdkamp.

Kapula Kamp: 5/5 (hier voel je echt één met de natuur.  De rangers zorgen voor alles, goede bedden en gewekt worden met de geluiden van de savanne).

Hwange: 3/5 (overdag weinig dieren, leuke picnic sites en dam)