Dag 7: 05 augustus 2019: vlucht naar San Blas

5 augustus 2019 - San Blas-eilanden, Panama

Deze ochtend pikt Panama Trails ons op in het hotel om .... 4:30u.  Pfff dat is vroeg.  We beginnen wat vermoeid te geraken, maar niet erg, op deze manier geraken we ook in het ritme van de Panamezen, vroeg opstaan en vroeg gaan slapen.  Ikzelf ben toch wat zenuwachtig want we vliegen vandaag met Panama Airlines naar San Blas.  En vliegen is nu niet echt bepaald mijn favoriete bezigheid.  De 365 eilandjes zijn nog in beheer van de orginele Kuna Yala indianen.  Een must see leerden ons de voorbereidingen. We boekten via Selva Tours in Nederland.  Bij hen vond ik namelijk de goedkoopste prijs naar Yandup Island.   De all in trip bestaat uit 2 nachten met telkens een ontbijt, een snorkeltrip in de voormiddag en een culturele trip in de namiddag.   Op de middag krijgen we een lunch en 's avonds een diner aangeboden.  Het eten bestaat, zoals het hoort op kleine onbewoonde eilandjes, uit vis en zeevruchten en daar zijn we niet rouwig om.

Het vliegtuig vertrekt in Albrook airport.  De incheck is zeer gemoedelijk.  We zijn in totaal met 9 personen, die op playa chicas vliegen.  Onze bagage, maar ook wijzelf worden gewogen.  We wandelen naar het vliegtuig en daar wacht ons een verrassing.  Een vliegtuig voor 9 personen en 2 piloten.  Niemand van ons heeft al ooit in zulk leuk vliegtuig gezeten.  Kika juicht hardop, maar het blijft spannend.  In zeer korte tijd hangen we in de lucht.  Een mooie vlucht niet zo hoog langs de Pacific coastline, het binnenland om te eindigen over de Caraïben op de strip van 600m.   We zien er een gecrasht vliegtuig liggen.  Dit bleek in december 2018 gebeurd te zijn.  Het vliegtuig was van de baan geraakt en er was een wiel afgebroken  Gelukkig allemaal overlevenden.  Het vliegtuig moest men niet meer hebben en blijft daar dan maar liggen.

Thomas, van Yandup pikt ons op in hun bootje.  Ondertussen wisten we dat John (een Londenaar uit Barcelona) en zijn Panamese vriendin ook naar Yandup gaan.  We worden hartelijk verwelkomd met een welgekomen ontbijt.  We krijgen ons hutje op het water toegewezen en leggen ons onmiddellijk in onze hangmat.  Wat een zalig uitzicht.  Om 9:30u worden we geroepen met schelpenhoorn.  Dat is het teken dat we ofwel op trip vertrekken ofwel gaan eten.  De eerste klanken betekenden nu dat we onze snorkeltrip aanzetten.  We varen naar een onbewoond eilandje, snorkelen er wat, hangen ook daar in de hangmat om 2u later opnieuw naar onze lodge terug te keren.

Om 13u worden we verblijd met heerlijke lunch van sla, vis en fruit.  We zwemmen nog wat en leggen ons op het kleine strandje dat het eilandje heeft, waarna we om 15:30u opnieuw worden geroepen om naar de begraafplaats van de Kuna's te gaan.

De Kuna's worden allen begraven op een heuvel (dichter bij Moeder natuur).  Kuna's geloven dat je geboren wordt via je biologische moeder om later terug te keren naar Moeder natuur.  De hangmat is een rode draad in hun bestaan: je wordt er verwekt, wordt er geboren, slaapt er in, je trouwt erin maar je sterft er ook en wordt er later ook in begraven.  Geen kisten dus voor de Kuna's.

Tegen 17u komen we opnieuw aan in de lodge, waar we om 18u ons diner krijgen voorgeschoteld.  Vissoep, King Krab en een toch wat bizar fruitpapje.  Van dat laatste is niemand van ons zot.  Het doet ons aan babypap denken.

We genieten nog na op ons terras met ons dagelijks rum/cola'tje en kruipen weer vroeg onder de wol.

1. Marie-Luce:
    8 augustus 2019
    👍🥰 bij ons ziet het er net zo bewolkt uit😉
    Ondanks de sombere hemel is het mooi aan de river kwai
  2. Frederique:
    Ongelofelijk mooi 👍😀❤️
  3. Mariette Van boeckel:
    8 augustus 2019
    amaai, op zo een eiland wonen , lijkt wel het aardsparadijs
  4. Christella:
    8 augustus 2019
    Dat is nu eens volop vakantie vieren
  5. Veerle:
    8 augustus 2019
    Mooie foto’s! Tof om mee te beleven vanop afstand!
  6. Werner:
    8 augustus 2019
    Waaauw, dat klinkt en ziet er allemaal geweldig uit!