Dag 26: 24 augustus 2019: Dag Las Lajas, Hoi Pedasi

27 augustus 2019 - Pedasí, Panama

Vandaag laten we nog een wasje doen. We genieten van een heerlijk ontbijt met prachtig zicht en blijven lekker lang zitten.  VStraks opnieuw een rit van 250 km te overbruggen.  We moeten er wel om 17u zijn want we boekten een trip met de hoop schildpadden eieren te zien leggen in de nacht.  Spannend.  Ze komen ons halen bij de bed and breakfast La Rosas de los Vientos.  Net een half uurtje op voorhand komen we aan. We maken ons snel klaar, lange mouwen, lange broek en zijn net op tijd klaar voor onze taxi.  Hij moet ons 40km verder brengen en een hobbelige slechte weg trotseren. We worden als een stel vluchtelingen van een ene busje in een ander busje gedropt.

Tegen dat de zon onder is, komen we aan bij het bootje dat ons naar Isla Canas zal brengen.  Rond deze tijd komen hier zeeschildpadden op het strand hun eieren leggen.  Erg is dat de lokals deze eieren trachten stelen.  Deze blijken een afrodisiacum te zijn.  Dag en nacht patrouilleert hier een soort natuurpolitie.  De strand wordt dan gescand op eieren en van zodra men ze vindt, worden ze uitgegraven en naar een afgesloten deel gebracht om ze te laten uitbroeden.  Daarna worden de kleine schildpadjes terug in zee gelaten.

Op het eiland wacht er ons een dinertje om daarna te vertrekken met paard en kar naar het strand.  Dat is weer een belevenis op zich.  Op het strand worden we verwacht de trip in het donker en zonder licht verder te zetten.  De gids sprak jammer genoeg geen woord Engels.  Gelukkig was er nog een familie Spanjaarden, die de Engelse taal wel machtig zijn en ons de noodzakelijke informatie geven.

Na een uurtje stappen en zwoegen, zien we onze eerste schildpad.  De dame had problemen met het leggen van eieren, dus laten we haar met rust.  Daarna zien we nog 2 schildpadden hun ding doen.  Voor sommigenonder ons (Vake en Krista) is dit al een tweede keer - ooit in Zuid Afrika zagen we dit ook.  Het blijft een adembenemede ervaring.  Na enkele uren (en voor Ayko heel wat beten van zandvliegen) later dan voorzien, klimmen we weer op onze kar om terug naar de boot te keren.  Wat een hemel vol sterren en met het onweer op de achtergrond krijgen we nog een natuurlijk vuurwerk.  Prachtig!  Nog 1,5 uur terug naar de lodge om om 1 uur in de nacht ons bed in te duiken.

1. Mariette Van boeckel:
    wat een belevenis
  2. Veerle:
    Prachtig!
  3. Christella:
    27 augustus 2019
    De foto's nog eens doorgenomen. Allemaal prachtig!
  4. Claude soetens:
    27 augustus 2019
    mooie dag, mooi onweer gezellig prachtige foto's xxx
  5. Werner:
    Leve de natuurpolitie!