Dag 18: 16 augustus 2019: Pipeline op zoek naar de Quetzal en Coffee Tour

16 augustus 2019 - Boquete, Panama

Deze ochtend staat er weer een ontbijtbuffet op ons te wachten (al is het niet zo uitgebreid als bij Summit).  Eigenlijk beginnen we al die eieren en spek wat beu te worden en snakken we naar lekker brood uit België.  We zijn in ieder geval al blij dat de zon toch een beetje komt piepen, want deze ochtend lopen we de Pipeline, een wandeling iets buiten het centrum.

De inkom is 5 euro (Kika is gratis).  De wandeling is leuk (over kleine beekjes, bruggetjes, …) en loopt via een meer dan 1000 jarige Mexicaanse eik tot aan de vallei.  De route is ongeveer 2,5km heen en 2,5 km terug.  De Pipeline is best wat klimmen en we zien dat Vake enorm zijn best doet.  Zijn inspanningen woren beloond met een fijn uitzicht. Respect voor Vake want hij doorstaat gans de wandeling perfect.  Op de terugweg komen we een groep Nederlandse toeristen tegen.  ZIj staan duidelijk naar iets te kijken en wijzen ons op de Quetzal daar in de boom.  Na even zoeken, zien we hem ook.  Missie geslaagd.  We wandelen stevig verder want om 13 u hebben wij een toer geboekt bij Finca Casanga.  Deze koffieplantage ontstond enkele jaren geleden en werd gesticht door een koppel Amerikanen.  De tour wordt geleid door Melvin, die alles kent van koffie maken.  We zijn blij dat we de tour bij een familiebedrijfje boekten en zo de drukte ontweken en zelf ook actief iets konden doen.

Enkele uren later branden we nog onze eigen koffie, die we mee naar huis mogen nemen.  Het familiebedrijfje heeft ook de mogelijkheid om een boom te leasen en zo na de oogst koffie van eigen boom op te drinken. De prijs (119 euro) is wat deur, maar misschien voor een kerstmis cadeau.  Als we langs het dorpje komen, trakteren we ons nog op een ijsje.

Terug in het hotel aangekomen, springt de helft van de groep in de jacuzzi, de andere helft rust uit van wat een heerlijke dag was.  Jammer dat de dag moest eindigen met een bots tegen het zwembad.  Kika wordt verzorgt en alles komt goed.

1. Mariette Van boeckel:
    20 augustus 2019
    halo, iedereen bedankt voor de mooi reisverhalen en foto's dat word door mij zeker gewaardeerd al zal zo een reis wel op jullie beginnen wegen, nog veel plezier
  2. Inge:
    20 augustus 2019
    Inderdaad respect voor vake! Hij doet het toch maar!
  3. Christella:
    20 augustus 2019
    Is de reis toch niet te zwaar voor vake. De foto's zijn allemaal even mooi.