Dag 12: 7 januari 2017: inventariseren en afwerking putten

7 januari 2017 - Bang Nimol, Cambodja

Deze ochtend weer vroeg opgestaan.  Toch rare mensen hier. Om 4 uur s nachts ineens veel muziek.  Gelukkig heel eentonig, dus konden ze onze nachtrust niet verstoren.  Na een stevig ontbijt met Frans brood vertrekken we met de brommers op onze waterputtentocht.

We bezoeken onze eerste put en dopen die om tot de put van de Zusters van Vorselaar.  Deze put werd door hen gesponsord en werd hier geplaatst voor een grootmoeder met haar inwonend kleinzoontje.  Iets verder komen we bij een jongen die niet meer kan stappen en toch al wat vergroeiingen heeft.  We rijden terug naar huis om er een rolstoel te halen.  De twee mannen rijden samen met Marleen nog naar Chuck om er een radio voor de jongen te gaan halen.  Jammer genoeg heeft de jongen enorm veel bang en was het onmogelijk hem te motiveren in de rolstoel te gaan zitten.  We laten de stoel daar zodat mama hem stilaan kan warm maken en hij toch mobieler wordt.   De moeder zelf heeft ook een grote kwab aan haar keel.  Omdat Katie en Ruan volgende week met een gans busje naar Kampot willen rijden om met zieken mensen op dokter bezoek te gaan, sturen we een foto naar Karolien en Toon voor advies en zoals verwacht geven zij ons snel antwoord.  Dank je Karo en Toon.  Ondertussen spreekt een man ons aan.  De brug die hun dorpje van de buitenwereld scheidt is stuk en men vraagt hulp.  Er wordt een afspraak gemaakt om 17 uur. Uiteraard kan er niet holder de bolder beslist worden om al dan niet een brug te plaatsen.  Ruan en Jan rijden ondertussen even langs de brug en komen tot de conclusie dat de vraag zeker gerechtvaardigd is.

Wat een pech daarna, de natuur heb je niet in de hand maar er valt een grote stortregen op ons dak.  In de namiddag blijft het regenen, dus veel kan er niet gebeuren.   Om 17 uur komen nog de mannen van de brug langs en er worden concrete afspraken gemaakt.  We krijgen weer een lekker diner voorgeschoteld.  De mama en zus van Ruan kunnen superlekker koken.

S avonds rijden we nog langs een Canadees - Cambodjaanse vriendin van de vzw en praten nog over het dagelijks leven in Cambodja.  Deze laatste dagen waren super interessant en meer nog zijn we overtuigd van het nut van de vzw.

1. Diane baeten:
    7 januari 2017
    heel boeiend leuk om mee te volgen ik ben benieuwd ,, naar foto's en nog meer verhalen na je thuiskomst