Dag 27: 21 augustus 2016: Zwemmen met dolfijnen

21 augustus 2016 - Ponta do Ouro, Mozambique

De wekker staat om 5:45u.  Iedereen heeft toch wat minder geslapen deze nacht en is was zenuwachtig.  Wat mogen we vandaag verwachten, gaat de trip veilig zijn, zullen we effectief dolfijnen zien,...?   We trekken onze warmste wetsuites aan en om 6:30u worden we hartelijk ontvangen door Angie.  Zij woont hier sinds 1994 en samen met een prof biologie tracht ze het leven van de dolfijnen hier in de Indische Oceaan te bestuderen.  Om deze studies te kunnen betalen doen ze trips naar de dolfijnen samen met toeristen.  Uit deze trips halen zij ook heel wat informatie over het doen en laten van de dolfijnen.  We krijgen een briefing van ongeveer een half uur en worden daarna vergezeld door enkele vrijwilligers en locals.  We worden naar de boot gebracht en duwen de boot de Ocean in.  Vlug stappen we in.  Na 5 minuten varen zien we al een groep van ongeveer 8 dolfijnen.  Allen klaar maken om uit de boot te stappen.  Ongeveer 20 minuten zwemmen we met deze pracht beesten.  Het is top!  Jammer dat we na 20 minuten terug de boot op moeten.  We varen verder en 10 minuten later worden we omsingeld door wel 100 de dolfijnen.  Deze groep verblijft normaal niet in de omgeving en zijn op doorreis.  Ze blijven ons gedurende 15 minuten volgen.  Zowel de vrijwilligers als de locals laten ons weten dat ze dit nog nooit hebben meegemaakt.  Opnieuw genieten we van wat de natuur ons te bieden heeft.  Als we weer verder varen worden we opnieuw omsingeld, niet door dolfijnen deze keer, maar door wel 20 walvissen van 12 tot 14 m lang.  Ongelooflijk.    Ze spelen, liggen op hun buik en wuiven met hun machtige staarten.  We maken wel wat filmpjes, maar we durfden onze fotocamera niet mee de boot op nemen uit angst dat deze nat werd.  Daar hebben we nu wel spijt van.  Angie belooft verschillende foto's op Facebook te plaatsen.:  als we wat willen terug beleven kunnen we steeds kijken op Dolphin Encountours Research Center van Angie Gullan.  De volgende keer nemen we een fototoestel mee!  We mogen kort mee in het water om met onze duikbrillen even te kijken naar de walvissen.  Wat een avontuur.  De rust wordt echter verstoord door 3 grote witte haaien.  Allen snellen we terug te boot in en we varen terug naar het strand.  Deze trip van meer dan 2uur was zeker het hoogtepunt van onze reis!  Wij zijn zeer tevreden.

Terug is onze lodge, worden we verwend met een uitgebreid vers ontbijt en in de namiddag gaan we opnieuw naar het strand om de grote golven te trotseren.  Dit is vakantie!

In de avond gaan we eten in Love Cafe. Dit eethuis is van Michèle, een toffe dame die ook mee op de boottrip was.  Ze liep nog euforisch rond van de indrukken die we allen opdeden deze ochtend.

Trip met dolfijnen: 5/5 (alles was perfect)

Love Cafe: 4/5 (superlekker eten, vers, maar de cocktails zijn in België veel beter)

1. Werner:
    23 augustus 2016