Dag 26: op weg naar het Zuiden

10 augustus 2014 - Chumphon, Thailand

We gaan vandaag ons laatste deel van de reis in.  De weg naar het Zuiden belooft nog een lange trip te worden.  Om 6:45 u staat de taxi klaar om ons naar het busstation te voeren.  Daar aangekomen nemen we een minibus naar Bang Po waar we om 9:38u de trein willen halen naar Chumphon.  Om in  dit stadje een plekje om te slapen te vinden is niet zo gemakkelijk.  Uiteindelijk boeken we een kamer in Chalica resort.  We komen om 8 uur aan in het treinstation en trachten er een trein vast te leggen.  Weer pech hier: de trein is volledig volzet.  Een enige optie is om de derde klastrein die richting uit te nemen.  Voor 200 bath (of 5 euro) zijn we dan met z'n allen daar.  Enigste nadelen: geen airco, drukbezette trein, tussen de lokale bevolking en 7 uren treinen ipv 4,5 uur.   De trein heeft nu reeds bijna 1 uur vertraging.  Er is geen alternatief, dus kunnen we niet anders dan deze optie te  nemen.  Op het station komen we een Amerikaanse bewoner tegen.  Men had ons op het station gezien en hem verwittigd dat "zijn vrienden op het station zitten".  Robert komt eens polshoogte nemen.  Omdat hij onze teleurgestelde gezichten ziet, tracht hij ons op te beuren met de woorden: it is holliday, don't worry!  Voor de oldies is het minder erg dan voor de kids.  Zo lang treinen...  Robert belt een trouwe vriend op, die op zijn beurt dan weer iemand kent met een Van.  Kan deze laatste ons niet naar Chumpon brengen?  We hebben er 3000 bath voor over.  De man met de van ziet het toch niet zitten, dus zijn we gedoemd om de derde klas trein te nemen.  We wringen ons op de trein, maar kunnen toch samen zitten.  De 7 uren blijken uiteindelijk voorbij te vliegen.  De trein wordt gebruikt als plaatselijk marktje.  Verschillende venters komen lang met fruit, eten, drinken, snoep.  Aan elk station stappen er wel nieuwe op.  Tijdens de rit ontmoeten we Nek, een studente Art die vlak bij de zee woont.  Zij reist enkele uren met ons mee.  Kika is fan en Nek volgt al onze reisverhalen.  Een uurtje voor einde komt er een man voorbij.  Hij blijkt de treinballonclown te zijn.  Met lege plastieke flesjes, een schaar en een ballon, tovert hij een mooie lampion voor Kika. Rond 18:20u komen we aan in Chumpon.  Daar staat een dame van de ferry, die ons laat weten dat we met hun bus mee kunnen naar de ferry.  Morgenvroeg komt men ons bij het hotel oppikken.  We nemen een veel te dure songtaew naar het hotel, nemen er een welgekomen douche en duiken het zwembad in.  Als we later nog naar de nachtmarkt gaan, blijkt deze van Chumpon om 21:00u al te sluiten.  We moeten noodgedwongen afzakken naar een Thais restaurantje met vriendelijke mensen, maar het eten is toch wat te speciaal voor ons.  Enkel dat van Vincent was echt lekker.
Om 23:00 u sluiten we de dag af.