Dag 6: 21 juli 2014: reisdag naar Sukhothai

22 juli 2014 - Sukhothai, Thailand

We hebben lang getwijfeld: huren we een auto of nemen we het vliegtuig?  Mike ( de eigenaar van Bobbys) geeft ons nog een derde alternatief: de bus tot aan Nakhon Sawan (5à 6 uur), om aldaar over te stappen op een bus naar Pitsanoluk (2 uur) dan is het nog  1 uur tot Sukhothai.   Met andere woorden, we zullen dan wel een ganse dag onderweg zijn.  We overleggen onderling en beslissen deze optie toch maar te nemen: goedkoper en wie zegt dat we anders ook ni een ganse dag reizen?  We dienen vandaag om 8:40 u te vertrekken. Na het ontbijt brengt Mike ons naar de plaatselijke bushalte.  We slaan nog wat drank in, kopen de ticketjes (237 bath/pp= 6 euro, Kika mag gratis mee).  We stapppen om 9:15 u op de bus om hier de komende 5à6 uur te blijven.  Het blijkt een 1 ste klas bus te zijn, met een proper toilet, een tv ( die irritant luid staat en waar een film in het Thais gedupt wordt gespeeld), airco en regelmatig een watertje om ons te verfrissen.  Iedereen houdt zich in stilte bezig en zelfs Kika blijft opvallend rustig tijdens deze lange trip.  De verschillende rijstvelden razen voorbij en om 15 u komen we aan in Nakhon Sawan.  Als we daar vragen naar een bus naar Sukhothai, blijkt deze pas om 17:30 u te vertrekken.  We nemen dan maar, zoals gepland de bus naar Pitsanoluk ( 190 bath/ pp voor volwassenen = 5 euro de kinderen betalen de helft (2,5 euro), Kika mag gratis mee).  Nog gauw wat eten kopen want iederen heeft toch honger, alé eten.... meer dan wat koekjes en chips viel er niet te rapen. Omdat we  nu een dag vroeger dan gepland zullen aankomen in Sukhothai bel ik naar Baan George, waar wij voor morgen reeds een kamer reserveerden.  De Belgische eigenaar neemt de telefoon af en bevestigt mij dat we bij hem terecht kunnen.  We spreken af dat ik hem bel als we in Sukhothai aankomen, zodat hij ons kan komen halen.  Deze bus is toch van een andere slag als de vorige, een oudere bus met roze gordijntjes en naast het toilet een emmer VOL water om door te spoelen.  Dat water spetterde overal in het rond wat maakte dat je bij een toiletbezoek met je voeten in het nat stond.  Om 17:40u komen we aan in Pitsanoluk.  Ook nu weer geen bus die snel ons naar Sukhothai kan brengen. We besluiten dan maar met een minibusje mee te rijden (50 bath/pp, Kika rijdt weer gratis).    Alle 12 zetels zijn bezet, dus moest onze bagage op het dak.  Aangekomen in Sukhothai, bel ik naar Luc Janssens van Baan George en binnen de 5 minuten staat hij er om ons naar zijn huis te brengen.  De kindjes mogen de kamer kiezen en kiezen een kamer aan de achterkant.  Dit wordt ons verblijf voor de komende 4 nachten.  We gaan nog snel iets eten bij Poo restaurant.  Dit restaurant is het voormalig restaurant van Luc en zijn vrouw, maar vorig jaar verkocht hij dit aan een Thais koppel.  Lekkere cocktails voor ons en shakes voor de kids, maar het eten valt wat tegen.  Niet voor herhaling vatbaar.Ik update in ons hotel de blog en we kruipen dan onder de lakens.Rating kidsEerste bus: 4 (teveel gekrijs op tv, goede zetels, proper toilet,...)Tweede bus : 4 (Aim vond er 15 bath, geen comfortabel toilet)Minibus: 3,5 (was toch trager dan gewone bus)Hotel: 5 (groot zwembad, goei bedden, mooie badkamer, mooi terras boven, lekker ontbijt, grote kamers en dit voor 1500 bath (32,5 euro/nacht voor ons allen)Restaurant Poo: 3 (te weinig eten, lekker shakes en cocktails, maar prijs kwaliteit niet echt goed)

1. Marie-Luce:
    22 juli 2014
    Goe gekozen,ziet er tof uit. Als ik thuis kom vant werk, is bijna mijn eerste werk kijken of er nog avonturen te lezen valt. Xxx