Dag 21: Grand Palace en de Klongs

5 augustus 2014 - Bangkok, Thailand

Vandaag slapen we uit.  De winkel, waar we ontbijt kunnen halen, blijkt pas om half 11 open te gaan.  Het leven komt hier traag op gang.  We hebben dus tijd.
Kika staat te poppelen om haar nieuwe kleedjes aan te doen en kiest haar broekpakje voor vandaag.  Tussen 11 en half 12 staat iedereen eindelijk klaar om te vertrekken.  Het ontbijt (lunch) zijn een paar koffiekoeken, die we onderweg kunnen opeten.  We laten ons door een taxi afzetten bij de pier zodat we voor een tweede maal een boot met bestemming Groot Paleis kunnen nemen.  Ondertussen weten we dat we de orangje vlag moeten nemen en hoewel men ons weer op een toeristenboot willen krijgen, zijn wij de Thaien nu toch te slim af.  Bij het koninklijk paleis ben ik de enige die gedacht heeft aan een extra Tshirt om schouders te bedekken en een lange broek.  Vinnie en Aïm mogen niet binnen met hun korte broek, Ayko beschouwen ze nog als een kind en hij mag door.  Gelukkig delen ze lange broeken uit, waarvoor we 200 bath waarborg moeten betalen.  Alsof toeristen deze lelijke broeken mee willen nemen.  Bij de inkom, blijken onze jongens ook de volle pot te moeten betalen: 500bath/pp.  Het is te hopen dat het de moeite is!  Het Groot Paleis staat op de 16 de plaats van de meest bezochte monumenten/plaatsen van de wereld.
We worden eerst naar Wat Pra Kaeo omgeleid.   Dit is de grootste Wat, die we tot op heden zagen en ook meteen ook één van de mooiste.  Zoals vele Wats dus veel goud en glitter.  We weten niet goed wanneer we moeten stoppen met foto's trekken.  Na het bezoek aan de Wat worden we begeleid naar de Grand palace. Dit was van de 18 de tot het begin van de 20ste eeuw, de koninklijke residentie.  Mooie grote gebouwen.   De kinderen waren het meest geïnteresseerd in de wapenzalen.  Tja als meer dan de helft van de familie uit jongens bestaat.  Na iets meer dan een uur ronden we ons bezoek af.  Conclusie: fijn dat we dit niet gemist hebben.  We spreken  met Liesbet, Lars en hun kids af in de Navyclub om samen te lunchen.  Dit restaurant heeft een welgekomen terras aan het water.  We hebben allen reuze honger, maar de keuken sluit tussen 14 u en 16u, dus eten zal voor later zijn.   We kunnen gelukkig nog wat drinken.  Liesbet had op een lokaal marktje in de Indische wijk 10 ritsen voor mij gekocht in alle kleuren (samen 100 bath of 2,5 euro).  Dus kan ik op de naaiclub weer gaan experimenteren.   Ze zei daar ook wat stof te hebben gezien.  Dit hebben we gemist.  Iets voor een volgende uitstap met de naaiclub misschien?
Na het vefrissend drankje, sturen we de mannen naar de pier om met de longtailboats te gaan onderhandelen om een toertje met ons op de klongs te maken.  Dit zijn kleinere waterwegen in Bangkok waarrond de lokale bevolking woont.  Handel wordt hier gedreven met kleine bootjes.  Na 20 minuten hebben de een prijs bedongen (1500 bath voor onderhalf uur).  Door met twee families te gaan, kunnen we de kosten delen.  Alvorens in te schepen, kopen we ons nog heel wat fruit, zodat we de namiddag toch kunnen doorkomen.  We varen idd door de klongs, maar echt de kleine waterwegentjes zien we niet.  Het is wel een mooi ritje.  Vanaf nu noemen we Aïm Pippo . Hij roept tegen iedereen die we voorbij varen:"hello, my name is Pippo".  Goed dat we dat weten.  Na 2/3 de van de rondvaart, moeten Ayko en Jade naar het toilet.  Het is zo dringend dat Ayko het echt moeilijk krijgt.  De schipper stopte niet, maar zag dit als een moment om heel snel door te varen naar Wat Arun.  We worden hier afgezet en dit is ook onmiddellijk het einde van onze trip op het water.  Wat een opluchting voor Ayko.  Hij voelt zich herboren.  Wat Arun ligt aan de overkant van de rivier (het linkeroever van Bangkok).  Het leuke aan deze tempel is dat je heel hoog kan klimmen en dat de trappen uitdagend stijl zijn.  Zonder problemen geraken we boven, maar durft iedereen wel terug naar beneden? Het uitzicht is prachtig en we zien het Koninklijk Paleis nu vanuit de lucht.  Na deze uitdaging nemen we de overzet teug naar rechteroever en trachten we nog eens te gaan eten bij de Navy club.  Weer geen geluk, er is een trouwfeest aan de gang en op het terras zijn alle tafeltjes bezet.  Dan wandelen we maar wat verder om uiteindelijk bij New Siam Riverside te stoppen om te eten.  Onderweg zien we onze eerste zonsondergang in Thailand.  Na het eten nemen we afscheid van Liesbet, Lars, Ruben en Jade.  Het was fijn om met hen twee dagen door te brengen.  Wij wensen hen nog een fijne reis, want voor hen begint nu pas het avontuur.  Hoewel we allen dezelfde richting uitgaan, komt onze planning niet meer overeen en zullen we elkaar, in Thailand, niet meer tegenkomen.  We gaan nog maar eens de kostuums passen en komen weer veel te laat, maar voldaan aan in het hotel.  Bangkok is een leuke stad en de kindjes hebben al spijt dat we de laatste dag niet meer terugkomen.
Rating kids
Koffiekoeken: 4 (de donut was lekker, de croissant, maar in de boule zat precies alcohol)
Grand Palace en Wat phra kaeo: 4,5 (dit was leuk, maar e mag geen foto's trekken in het museum.  Tempel was kei mooi)
Vaart op de Klongs: 4 (je mag niet verwisselen van plaats, niet met handen in water, en we kregen geen 1,5u.  De schipper zette ons te vroeg af bij Wat Arun omdat hij nergens anders wilde stoppen om te plassen.  Het varen tussen de huisjes was leuk)
Wat Arun: 5 ( leuk en veel te steil)
Eten bij New Siam Riverside: 4,5 (lekkere lasagne, maar velletjes in de soep)

1. Marie-Luce:
    6 augustus 2014
    Hoi daar, alwwer veel interessante en mooie dingen gezien, lees ik. Grappig dat kika de sprinkhanen wel lustte.
    Nog veel plezier xxx
  2. Christella:
    6 augustus 2014
    ik krijg schrik in jullie plaats. Toch maar genieten.
  3. Hilde matthyssens:
    Mooie foto's!
  4. Veerle:
    7 augustus 2014
    Ik herinner me Bangkok als een vuile, hete, drukke stad ... Maar dat was in '91, 't is er wellicht hard veranderd in al die jaren!