Dag 21: 15 augustus 2016: Op zoek naar leeuwen en opweg naar Swaziland

15 augustus 2016 - Kruger National Park, Zuid-Afrika

Vandaag staat voor de laatste maal in het teken van : LEEUWEN ZOEKEN.  We moeten in het Zuiden van het park (nog 175 km rijden) Kruger uit.  We vertrekken om 8uur.  Gisteren vertelde een toerist uit Namibië dat hij 12 leeuwen zag op een route vlak bij Satara, dus het plan is om daarheen te rijden.  Na 20km zien wij uiteindelijk onze eerste leeuwen.  Iedereen in de auto is in z'n nopjes.  Zoveel parken gedaan in Zuid - Afrika en dan de laatste dag van onze gamedrives zien we uiteindelijk dan toch enkele leeuwen.  Ze zijn wel wat verder weg om mooie foto's te maken, maar dat nemen we er graag bij.  Enkele kilometers verder zien we opnieuw een leeuw op zijn gemak naast een water.  Ook weer wat ver om foto's te nemen.  We stoppen bij Satara om enkele souvenirs in te slaan en ons te trakteren op een reuze muffin.  Als we dan weer op de route zijn, zien we plots een kudde auto's.  Wat is hier te zien: een leeuwin met enkele kleintjes.  Ze ligt verscholen onder een omgevallen boom en ze is moeilijk te spotten.  De kinderen en papa kruipen op het dak, zo kunnen ze toch wat beter zien.  De kleintjes zijn max. een aantal dagen oud (niet meer dan 20 cm).  Vanaf dat Kika in beeld  komt, schrikt de leeuwin en staat op om haar te verleggen.  Niet enkel de leeuw is onder de indruk, maar de kinderen kunnen niet snel genoeg terug in de auto zijn.  Ayko valt van het het dak net naast de auto op de grond.  Oei dat is schrikken, wat gaat die leeuw nu doen?  Dit kan Ayko natuurlijk enkel overkomen.  Ayko doet snel de deur open en dan valt Kika haar Fifi, een flesje water en de schoen van Ayko uit de auto.  In plaats van direct in de auto te springen, moet Ayko opnieuw de held uithangen en Fifi redden.  Onder de indruk zit hij uiteindelijk veilig en wel in de auto.  Later kunnen we er met z'n allen om lachen.  Enkele minuten later zien wij opnieuw 4 leeuwen naast de weg en vlak erna nog eens 2.  Dit is een dag van geluk!

Nu zijn we het beu en rijden in 50km/uur (maximum snelheid in het park), Kruger uit op naar Swaziland.  Nog even stress onderweg, want we zijn van mening dat de grenspost om 16uur dicht gaat en er zijn nog heel wat wegenwerken.  Uiteindelijk komen we tijdig aan en kunnen we genieten van een haardvuur in ons huisje in de bergen van Bulembu.

Krugerpark: 4,5/5  (grote afstanden om gans het park op enkele dagen te kunnen zien, volgende keer blijven wij hier minimum 5 dagen)

1. Lucien:
    16 augustus 2016
    Ayko jongen geluk gehad he!
  2. Inge:
    16 augustus 2016
    Toch altijd spannend met jullie hé!!!!! Bijna de kids opgegeten! Warme zomerse groeten uit Wilrijk
  3. Inge:
    16 augustus 2016
    Heb al gehoord dat er mensen zijn ingeschreven op de blog en niets ontvangen.... Live blog vergadering achteraf met hapje en tapje?????
  4. Hilde matthyssens:
    Dat was spannend!
  5. Veerle:
    16 augustus 2016
    Op de laatste dag van de gamedrives werd jullie geduld dan wel extra beloond! Zoveel leeuwen zagen we zelf nooit.
  6. Frederique:
    16 augustus 2016
    Pfioe....... Ayko...... Dat was dan echt wel schrikken..... Gelukkig kunnen jullie er nu wel om lachen he
  7. Marie christine:
    17 augustus 2016
    Wat je al niet moet doen om Fifi te redden! De jonge leeuwtjes hadden er ook nog kunnen mee spelen misschien. Oef, iedereen veilig. Veel plezier nog!