Dag 19: eerste dag Bangkok

3 augustus 2014 - Bangkok, Thailand

We worden iets na 6 uur gewekt door de cateringdame van de trein : "goodmorning, coffee, thee, orangejuice, hot chocolat".   Op zulke momenten heb je zin om een appelsien naar haar hoofd te slingeren.  Ondanks je dergelijke nachttrein in Thailand eens moet hebben gedaan, is het niet de meest comfortable nacht, die je je kan voorstellen.  Schokkeren, elk station wordt er omgeroepen in welk station je bent, mensen die op en afstappen.  Volgens mijn gevoel reed de trein veel te snel, maar dit wordt door Aim, Ayko en Vincent weggelachen.  Mama is, volgens hen, maar een bangerik.Ongeveer 2,5 uur later komen we aan in Bangkok.  Men waarschuuwde ons dat we we in Bangkok moeten oppassen voor taxichauffeurs en tuk tuks.  Zij trachten altijd te veel geld uit de toeristen te slagen.  In het station worden we hiermee al geconfronteerd.  Men wil ons veel te veel aanrekenen voor een rit naar ons nieuw hotel Siri Saturn serviced appartement.  Een wat duur hotel, maar we konden vorige week dekamer boeken aan 50%.   Daar aangekomen, laat men ons weten dat we te vroeg zijn en we pas vanaf 14 u kunnen inchecken.  Geen probleem, zolang we onze bagage maar achter kunnen laten.  Uiteraard kan dit.  We zetten ons in de lobby zodat we even kunnen bespreken wat we vanaag dan zullen doen.   Maar als we enkele minuten in de lobby zitten komt men ons van de balie zeggen dat er toch een kamer vrij is en wij al op de kamer mogen.   Wat een luxe hebben we hier. Een appartement van ongeveer 100 m2, twee slaapkamers, twee badkamers (waarvan 1 met douche en ligbad), keuken, living, een groot zwembad, fitness.  Alé eigenlijk boven ons budget, maar met kinderen in zulke grote stad kan je dit wel gebruiken.  Nadat we alle hoekjes van het appartement hebben geïnspecteerd, besluiten we toch nog de stad in te trekken.  We bezoeken de indrukwekkende tempel Wat pho.  Hier geraken we met de skytrain (toch wel wat duur) en daarna met de expressboot.  Het blijkt dat men ons op een toeristische boot zette ipv van op de lokale boot (beiden zijn dezelfde boten, maar de ene is duurder dan de andere).  De ene tempel is al meer glimmer en glitter dan de andere.  Wat pho staat bekend om de liggende boedha.  Hij is 45m lang en 11 m hoog.  We trachten hem in z'n geheel te trekken, maar dit lukt ons niet.   We wandelen wat verder binnen de  Wat en ontdekken heel wat geheime plekjes, waar we onze kinderen dan weer tegenkomen, nadat ze besloten om weer verstoppertje te spelen.  Als we Wat Pho verlaten is het te laat om het grote paleis nog,te bezoeken en we trekken richting Koa san raod, dé backpackersplace van Bangkok.  We laten ons bij de kleermakers overhalen om een kostuum op maat te laten maken (100 euro/ kostuum).  We willen deze creaties uiteraard niet meesleuren van de ene plaats naar de andere en onderhandelen dat men deze de laatste dag naar ons laatste hotel komt brengen. Daarna trekken we met een tuk tuk terug naar het hotel waar we nog een duik in het gigantisch zwembad wagen.  Vincent gaat ondertussen naar de winkel voor het ontbijt morgen. Hij blijft lang weg (2 uur) en we geraken stilaan ongerust.  De kassadame was blijkbaar nogal traag.  We hebben reuze honger en gaan in de buurt iets eten: we kiezen voor een restaurant van een nieuwe Thaise chef, Som Tum Der.  Lekker was het wel, maar we krijgen het een beetje op ons heupen van de chef.  Zou je dit wel nemen? Dat is pikant, dat is er niet meer, dat is rauw, dat is niet goed voor de kinderen hun maag,... Het enige wat we wel zouden mogen kiezen, als toerist is gefrituurde dingen, maar daar hebben we genoeg van.  We zijn koppig en bestellen onze eigen voorkeuren.  Buiten dat het weinig was, was het wel lekker, maar prijs/kwaliteit niet veel beter dan de stalletjes op straat, waar de prijs minstens een derde is.  Voor het slapengaan, heb ik nog contact met een collega, die toevallig hier ook in Bangkok is met man en kinderen.  Morgen trachten we met hen af te spreken. De rating van de kinderen volgt.