Dag 16: Wat Doi Suthep en Bosang

31 juli 2014 - Chiang Mai, Thailand

We gaan vandaag weer een fijne dag tegemoet.  Nu we terug in Rainforst boutique hotel zijn, hebben weer genoten van een uitgebreid ontbijt.  We gaan vandaag nog eens wat cultuur opsnuiven.  De bedoeling is om eerst naar wat Doi Suthep te gaan en daarna af te zakken naar Bosang (of beter gekend als het parapludorpje).  Onze verwachtingen zijn hoog.  We onderhandelen een prijs met een Songtaew die hier steeds voor het hotel gestationeerd staat om ons tot daar te brengen, te wachten en ons dan naar Bosang te voeren.  Voor 700 bath wil hij dit doen.  Niet weinig, maar dit maakt wel dat wij niet meer moeten zoeken naar vervoer.   De prijzen in Thailand zijn met het pieken van het toerisme er niet goedkoper op geworden.
We rijden eerst naar de tempel.  Deze ligt ten noordwesten van Chiang mai op een berg van 1650m.  De weg er naar toe is wat bochtig.  Ayko en Kika voelen zich niet al te best.  Daar aangekomen, moet je eerst 300 trappen beklimmen alvorens je er bent.  Het blijkt dat onze kinderen toch een betere conditie hebben dan ik.  In het winkeltje boven kopen we ons allen een snicker.  Dat was nu sinds het vertrek van onze reis geleden dat wij nog eens chocola aten.  Wat een pracht en praal.  In het laatste bijtempeltje staat een wassenbeeld.  Ieder van ons moet niet 2, maar drie keer kijken om te merken dat dit geen levend iemand was.  Madam Toussauld is er niets tegen.  Kika vereert Boedha zoals het hoort.  Ik hoop dat we ze nog mee terug naar België krijgen.  Op de trap staan heel wat souvenierwinkeltjes en het is hier dat we onze eerste souveniertjes kopen.  Nog veel te gaan....
Na 1,5 uur staat onze chauffeur ons op te wachten en we vliegen de berg af naar onze volgende bestemming: Bosang.  We worden afgezet bij het handicrafty center, maar eigenlijk wilden we naar het dorpje zelf.  We laten het niet aan ons hart komen en gedragen ons als volleerde toeristen.  Ayko laat een arend op zijn telefoonhoesje schilderen, Aïm een slang op zijn tshirt en kika een vlinnder.  Ze zijn allen zo fier als een gieter.  We zien vlak bij de souvenierwinkeltjes een lokale markt.  De geuren zijn scherp en het eten ziet er lekker uit, maar de hitte is niet te houden, dus eten we hier maar niet.  We zien iets verder een grotere supermarkt dan de 7 eleven en we kopen daar onze picknick.  We trachten voor de eerste maal geld af te halen met onze bankkaart. Alles loopt gesmeerd tot het punt dat er geld moet uitkomen.  Niets!!!!!  Ongerust rijden we met het lokale busje terug naar het hotel.  We nemen contact op met het callcentrum van de Atm.  De vrindelijke man, die ons te woord staat, ziet dat er een foutmelding is, maar kan me niet verzekeren dat er geen geld van onze rekening is.  Noodgedwongen nemen we contact op met de Recordbank in België.  Ze pluizen dit nu voor ons uit.    Na de verschillende telefoontjes en mailtjes, komt Ayko bij mij.  Zijn arend komt al van zijn hoesje.   Hoe teleurgesteld dat hij is!
Ondertussen gaat Vincent en Kika nog wat zwemmen en op verkenning in de buurt op zoek naar eten.  Ze komen ons halen om ons naar een plaatselijk restaurantje te begeleiden.  Lekker gegeten voor een spotprijsje.  Net voor het slapengaan skypen we nog met mamy, Ti-Maman, ,Fréderique, Gert, Loranne en Yannique.  Hanne willen we zeker bereiken, maar ze neemt niet af.  Jammer want we willen haar persoonlijk een gelukkige verjaardag wensen!  Dus dan maar via deze weg.  Happy Birthday Hanne. X
Tempel:4,5 (het was mooi, centje gevonden en gedoneerd, de vloer was wat warm)
Parapludorp Bosang: 4,5 ( interessant hoe ze de paraplu's maken, tekening mooi maar van het ipodhoesje gaat het er snel af, jammer)
Eten: 4,5 ( lekker en goedkoop)

1. Marie-Luce:
    31 juli 2014
    Het is hier bijna 20u dus jullie al lang onder de wol. En nu pas sinds een uur wifi aan het restaurant. We zullen jullie morgen in de loop van de dag proberen te bereiken met de ipad. Nu ni bij. Toch bedankt voor het proberen. Xxx devanbeekjesinkreta