dag 2: 27 juli 2016 Soweto

27 juli 2016 - Soweto, Zuid-Afrika

Om 7:05u komen we, na een goede vlucht, aan in Johannesburg.  Daar staat een lange rij aan de douane te wachten.  In die rij treffen we Barbe, Frank en Leto.  Zij vlogen naar Johannesburg met Lufthansa en staan 2 rijen achter ons. Grappig.  In de vertrekhals moeten we nog en wachten op onze chauffeur, die ons na 15 minuten recht naar onze eerste bestemming: Lebo’s backpackerlodge brengt.
We boekten hier een dorm (kamer met 4 stapelbedden).  We krijgen een hartelijk ontvangst en moeten wat wennen aan het temperatuurverschil (hier is het slechts 12 graden).
De lodge heeft een prachtige tuin en bargedeelte. We hebben nog 13 uur om te acclimatiseren en installeren ons in de tuin.  De jongens voetballen er moet een jongetje uit de buurt en wij schenken ons iets te drinken uit.  Om 13 uur sluiten we ons aan bij een fietstour door Soweto.  Deze vangt aan met een heerlijke lunch. Zelfs de kindjes smullen.  Ieder van ons wordt voorzien van een fiets en helm en voor Kika regelde men een fietskar.  We rijden langs de sloppenwijken, de jongens wagen zich aan kippenpoten van de straatgril, komen voorbij het apartheidsmuseum en de gewezen van Mandela en Tutu.  We leren heel wat van onze gids Fili over het apartheidregime.  Volkeren kunnen toch gemeen zijn voor elkaar.  Vrede voor iedereen en leven met een glimlach op je gezicht zijn de boodschap.  In de avond wordt er voor de kinderen nog een spelletje georganiseerd en wonnen ze allen een beer en een houten masker.  Om 17:30u is het pikkedonker en starten we met de aperitief om ook nu mee aan te schuiven aan tafel.

Uitgaven:
Verblijf: 125 R pp
Diner: 90 R pp
Fietstocht: 1800 R pp en 665 R (kinderen)
ontbijt: 50R

Rating:
lodge: 4/5 (geen warm water, boomhut, pooltafel, selfservice bar, spel voor kinderen, lekker eten, goed ontvangst
fietstocht: 4/5 (toffe gids, interessante uitleg, lekker eten, goede fietskar want Kika sliep heel de tijd)